Tuesday, February 28, 2012

PEMAKANAN UNTUK PERSEDIAAN MENGANDUNG BAHAGIAN II

Kali ini pula ialah apa yang anda perlu ubah dalam diet anda untuk persediaan bagi mengandung.

1-Caffeine.
Cuba kurangkan caffeine ya. Ini termasuklah kopi dan teh. Walaupun ada kajian yang menunjukkan caffeine boleh meningkatkan kesuburan tetapi ada juga yang menunjukkan pengurangan kesuburan. Jadi lebih baik elakkan caffeine dalam diet anda.

2-Sayur-sayuran.
Banyakkan pengambilan sayur-sayuran. Cuba jadikan sekurang-kurangnya 5 hidangan sayuran dalam sehari.

3-Calcium.
Ini adalah mineral yang penting untuk ibu dan bayi.Cuba mulakan pengambilan sama ada supplement calcium atau tambahkan susu,keju dan makanan berdasarkan susu dalam pemakanan harian anda. Ia penting untuk pembesaran bayi dan bagi mengelakkan anda mengalami sakit badan selepas bersalin akibat kekurangan calcium. Anda harus ingat jika anda tidak cukup calcium untuk diberikan kepada anak anda,simpanan calcium anda di tulang akan digunakan.

4-Ikan.
Ikan mengandungi omega 3 yang tinggi. Seperti yang anda tahu,omega 3 mengandungi DHA untuk pembangunan otak dan EPA untuk pembentukan mata. Jadi amalkan pemakanan ikan sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jangan lupa untuk pastikan ikan yang anda beli adalah segar.

5-Zat besi (iron)
Ramai wanita yang kadang-kadang mengalami darah rendah ketika mengadung. Bagi mengelakkan keadaan ini anda perlu bersedia dari sekarang. Anda tidak perlu mengambil supplement jika darah anda tidak Tambahkan makanan yang kaya dengan zat besi.Diantaranya ialah daging merah dan sayuran hijau. Namun perlu berhati-hati dengan kerang. Sila pastikan kebersihan dan tempat penternakannya untuk mengelakkan kerang yang diternak dibahagian yang tercemar.




No comments:

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL