Thursday, October 30, 2008

Puting Ibu Luka? Sore Nipples?

Menyusukan bayi kadangkala boleh menyebabkan luka pada puting (sore nipples). Ini disebabkan oleh beberapa perkara seperti cara bayi menghisap susu dan posisi bayi sepanjang proses penyusuan. Iabiasanya berlaku pada mingu-minggu terawal penyusuan.

Jadi apa yang anda boleh lakukan bagi mengelakkan keadaan ini:
1-Letakkan bayi anda tinggi separas dengan puting susu anda.
2-Pusingkan bayi ke arah anda supaya bahagian perut bayi anda bertemu dengan bahagian perut anda.
3-Pastikan kebanyakan bahagian areola masuk di dalam mulut bayi anda.
4-Ubah gaya penyusuan bagi setiap sesi menggunakan prinsip yang sama.

Bagaimana sekiranya anda sedang mengalami puting yang luka?
1-Susukan bayi anda dengan lebih kerap seperti setiap 2 jam sekali. Elakkan dari bayi terlalu lapar. Ini mungkin menyebabkan dia akan menyusu lebih cepat dan agresif. Ini boleh melukakan puting susu.
2-Mulakan susuan di bahagian yang kurang luka kerana pada permulaan setiap penyusuan bayi mungkin lapar dan menyusu dengan lebih agresif.
3-Kain yang lembap dan sedikit panas juga boleh mengurangkan sakit sama ada digunakan selepas atau sebelum penyusuan
4-Gantikan nursing pad yang anda gunakan sekiranya ia sudah menjadi sedikit lembap. Kelembapan boleh melambatkan proses penyembuhan luka. Sebaiknya gunakan nursing pad dari kain cotton.
5-Satu lagi cara ialah anda boleh keluarkan sedikit susu anda selepas menyusukan bayi anda dan sapukan pada bahagian puting anda. Susu ibu mengandungi sedikit vitamin E yang boleh membantu proses penyembuhan. Tetapi perlu diingatkan di sini vitamin E yang dikatakan ini memang semulajadi dio dalam susu dan bukan vitamin E yang dibeli dari pasaran. Menyapu vitamin E di pasaran pada puting boleh toksik kepada bayi.
6-Beberapa sediaan seperti cocoa butter untuk ibu yang menyusukan bayi juga ada di pasaran. Ketika membeli sediaan terbabit di pasaran pastikan anda bertanya terutama bagi memastikan ia selamat untuk anda dan bayi anda.




No comments:

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL