Thursday, October 30, 2008

Bayi dan ruam lampin

Bayi dan ruam lampin memang tidak dapat dipisahkan sebab itu begitu banyak lambakan produk di pasaran yang boleh anda pilih untuk mengelakkan atau mengatasinya. Biasanya ruam lampin kelihatan sedikit merah di bahagian yang menyentuh kulit anak anda. Sekiranya dibiarkan atau tidak dirawat dengan baik ia mungkin akan menjadi lebih teruk di mana anda boleh lihat kulit bayi akan kelihatan merah, berbiji air, melecet dan mungkin sedikit bengkak. Ia kemudiannya bukan terhad di bahagian lampin sebaliknya mungkin merebak ke kawasan luar sedikit dari lampin.

Ia disebabkan bayi anda mungkin memakai lampin yang terlalu ketat, dibiarkan dalam lampin yang kotor terlalu lama, jenis sabun yang anda gunakan untuk membasuh lampin (sekiranya anda tidak gunakan lampin pakai buang) ataupun disebabkan jenis lampin yang digunakan (material yang digunakan pada lampin pakai buang) atau tisu basah yang digunakan.

Bagaimana untuk merawatnya?
1-Elakkan dari puncanya.
2-Gunakan salap (ointment) atau krim bagi lampin yang boleh digunakan banyak kali dan sapulah pada bayi anda. Sediaan yang mengandungi petroleum jelly atau zinc oksida biasanya boleh memberikan perlindungan pada bayi anda selain tidak menyebabkan masalah pada kulit bayi anda.
3-Biasanya di antara waktu bertukar lampin anda mungkin boleh membiarkan seketika bayi anda tidak memakai lampin sebentar bagi menggalakkan pengudaraan.
4-Penggunaan powder juga tidak begitu digalakkan.
5-Selepas bayi mandi elakkan dari menggosok dengan kasar di bahagian lampin.
6-Sekiranya anda menggunakan kain lampin, selepas membasuh lampin anda boleh merendamnya di dalam air panas selama 15 minit. Ini bagi membunuh bakteria dan membuangkan kesan sabun yang mungkin penyebab kepada ruam.

Penggunaan ubat seperti hydrocortisone cream perlu mengikut arahan doktor. Ada beberapa produk di dalam pasaran yang bagus melalui pemerhatian saya yang bukan ubat.




1 comment:

Aiza said...

hai chipsmore...
just visit ur blog..gud..banyak info...
i guess my dotter kena nappy rash sbb dah mula makan...mungkin tak? tpi dia cuma makan bubur je pun...
tp my son dulu kena, sbb tak tahan ngan diapers tertentu...(erkk..cam tak logik plak andaian ku..ehek)

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL