Thursday, October 30, 2008

Bayi pramatang - perlukah infant formula?

Adakah susu ibu sahaja mencukupi untuk bayi pramatang? Ini persoalan yang bermain di kepala saya. Kebanyakan bayi yang lahir tidak cukup bulan mempunyai berat badan di bawah 2 kg. Bayi pramatang juga lahir mungkin dengan organ yang masih belum cukup matang seperti bayi cukup bulan yang lain. Selain itu keperluan nutriennya juga berbeza. Jadi saya tertanya-tanya adakah cukup susu ibu sahaja untuk menyokong pertumbuhan badan, otak dan organnya?

Bagi bayi yang lahir cukup bulan, penyusuan ibu memang sudah mencukupi sebab tiada susu yang lebih baik berbanding susu ibu. Sebab itu ibu-ibu digalakkan untuk menyusukan bayi sendiri. Cuma kali ini saya cuba mencari jawapan berkaitan bayi pra matang.

Sekiranya bayi anda dilahirkan pra-matang, anda boleh berbincang dengan profesional perubatan anda. Cuba bincangkan tentang susu ibu dan keperluan susu infant formula. Bertanyalah pengalaman mereka yang terdahulu.

Antara sebab mengapa anda diminta menggunakan susu infant formula ialah kerana bayi anda mungkin terlalu lemah untuk menghisap. Jadi anda mungkin boleh bertanya dan berbincang sama ada anda boleh menyusukan bayi anda menggunakan tiub dan sebagainya. Anda juga boleh berbincang sama ada anda boleh menyusukan bayi dengan susu anda dan infant formula atau tidak? Ini adalah penting untuk anda tahu kerana ini hak anak anda untuk dapatkan yang terbaik.

Saya akan kembali lagi untuk penjelasan yang lebih lanjut. Saya akan cuba mencari maklumat sebaik mungkin kerana saya rasa ini merupakan isu yang menarik.

Jumpa lagi!!




No comments:

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL