Saturday, December 6, 2008

Scabies dan bayi anda

Scabies merupakan salah satu masalah yang selalu berlaku. Ia boleh berjangkit melalui sentuhan terutama di dalam keluarga atau mungkin di tempat jagaan anda anda - di tadika, taska atau nursery.

Apakah scabies sebenarnya?
Ia merupakan sejenis hama bersifat parasit(Sarcopes Scabei) yang 'menumpang' di bawah lapisan kulit kita. Bintat yang anda lihat sebenarnya ialah sama ada telur atau najis yang ditinggalkan oleh parasit tersebut. Kebiasaannya ia memang gatal dan senang berjangkit. Untuk pengetahuan anda, saiz parasit ini anggaran dalam 0.4mm sahaja!!

Bagaimana untuk mengenalpasti tanda-tandanya?
1-Ruam yang berbitat merah dan sangat gatal. Selalunya di celah-celah jari tangan dan kaki,di sekeliling pergelangan tangan,ketiak dan ada juga di bahagian sulit. Kadangkala di tapak tangan, tapak kaki, kulit kepala dan muka (biasanya kanak-kanak yang lebih kecil).
2-Bintat yang terbentuk mungkin bernanah atau berair.
3-Adakalanya ia menjadi lebih gatal selepas mandi dengan air suam atau pada waktu malam.

Apakah yang perlu dilakukan?
Sebaiknya anda segera membawa anak anda berjumpa profesional perubatan anda. Anda akan diberi lotion atau krim bagi digunakan untuk membantu mengatasi masalah anda. Sila patuhi arahan penyapuan kerana kebiasaannya scabies lambat diatasi sekiranya anda gagal mematuhi arahan dan sekiranya anda tidak mengikuti langkah penjagaan yang dicadangkan.

Mengapa ianya penting untuk diatasi?
Dengan menggaru , ia boleh membawa kepada secondary infection -jangkitan yang disebabkan kesan menggaru.

Berapa lama perlu tunggu sebelum ianya sembuh?
Ia mungkin akan hilang dalam masa beberapa hari bergantung dengan komplians anda. Walaubagaimanapun rasa gatal akan hilang lebih lambat antara seminggu hingga tiga minggu.




No comments:

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL