Friday, October 10, 2008

Tentang sembelit dan "toilet training"

Ada anak yang mudah diajar untuk buang air besar dan kecil tetapi ada juga yang sangat susah dan tidak memberikan kerjasama. Mungkin ini memeningkan kepala anda. Ini merupakan satu proses yang kadangkala rumit dan kompleks.

Boleh dikatakan "toilet training" ialah proses anda mengajar anak anda mengenalpasti waktu terasa ingin buang air dan menahannya sehingga sampai ke tandas. Kebiasaannya anda akan mengajar mereka untuk memberitahu anda apabila mereka terasa ingin kencing. Bersabar sekiranya ada masanya mereka terlupa memberitahu anda atau terbuang air di dalam seluar. Terangkan kepada mereka sebaiknya.

Setiap kali anak anda berjaya melakukannya, pujilah dia. Jadikan ia sesuatu pengalaman yang menarik. Sekiranya anak anda berasa tertekan ia mungkin menyukarkan lagi proses pengajaran.
Saya ada berjumpa dengan kanak-kanak yang masih tidak tahu buang air besar dengan betul. Setiap kali perlu buang air besar, anak ini akan berdiri dan menahannya. Akhirnya ibu bapanya terpaksa memberikan enema. Ini adalah sesuatu amalan yang tidak bagus. Sekiranya anak anda tidak boleh buang air besar atau "toilet training" tidak berjaya, anda perlu mencari dan merawat puncanya. Cara seperti tadi adalah jalan mudah yang akhirnya menyusahkan anda dan anak anda.

Selepas ditanya, sebenarnya punca utama ialah sembelit. Apabila sembelit dan najisnya keras, anak ini takut untuk buang air besar. Jadi selepas dicadangkan agar melebihkan makanan berserat dan mengurangkan makanan seperti daging, anak ini boleh buang air besar seperti biasa dan mudah diajar untuk ke tandas.

OK... selamat berjaya!!




No comments:

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL