Saturday, September 6, 2008

Warna najis bayi

Warna najis pertama anak anda pada kebiasaannya berwarna hijau kehitaman dan melekit. Selepas itu apabila bayi anda mula menyusu, warna najis akan berubah-ubah mengikut dietnya. Biasanya bayi yang menyusu ibu mempunyai najis yang lebih cerah warnanya dan sedikit cair jika dibandingkan dengan bayi yang menyusu botol (infant formula). Warna najis mungkin akan berubah di antara warna hijau,kuning dan jingga. Ini kerana mungkin saluran penghadaman anak anda dalam proses pematangan atau mungkin kerana penambahan atau perubahan *bakteria di dalam ususnya.

Apabila anda mula menambah makanan lain selain susu dalam diet anak anda, anda akan lihat perubahan dalam warna najisnya bergantung kepada diet yang diberikan. Walaubagaimapun ada beberapa keadaan yang anda perlu berikan perhatian. Ini mungkin menunjukkan bayi anda mempunyai masalah dan sekiranya ia berlaku, sila bawa bayi anda berjumpa denga profesional kesihatan anda.

1)Najis berwarna hitam dan melekit seperti tar yang baru diturap - kemungkinan berlaku pendarahan di bahagian penghadaman.
2)Najis bersama darah merah - kemungkinan ada luka atau pendarahan berhampiran kawasan anus (tempat keluar najis) anak anda. Ia juga mungkin disebabkan alahan kepada susu lembu infant formula yang diberikan. Sekiranya anak anda turut mengalami cirit birit / ruam / muntah sila beritahu profesional kesihatan anda tentang perkara ini. Mungkin anak anda alah terhadap susu lembu.
3)Najis berwarna putih-kemungkinan bayi anda tidak mempunyai hempedu yang biasanya dihasilkan oleh hati bagi menghadamkan makanan.

No comments:

 

Bayi dan Ibu | Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL